Tervetuloa!

Olen muuttanut!
Uusi osoitteeni on

Porvoon keskusta
06100 Porvoo



vastaanotto maaliskuu-kesäkuu 2017

 Espanja, Fuengirola

Vastaanotto elokuu 2017 Porvoo

Ajanvaraus

+358 50 364 5044, +34 681657721

tai ota yhteyttä myös sähköpostilla .

Sähköposti
ritvalaakso@hotmail.com

Aukioloajat
sopimuksen mukaan

Ravinto-ohjeita

Valitse ruoka-aineita, joilla on vahva elinvoima

Syö mahdollisimman puhdasta ja ”energeettistä” ruokaa. Ruoka-aine on laadultaan köyhempää silloin, kun se on kasvanut maassa, jossa on käytetty keinotekoisia lannoitteita, hyönteis- ja rikkaruohomyrkkyjä. Ruoassa oleva elinvoima tuhoutuu merkittävästi, jos ruoka valmistetaan mikroaaltouunissa tai liiallisella käsittelyllä . On suositeltavampaa syödä ruoka-aineita, jotka on kasvatettu tai viljelty luonnonmukaisesti, poimittu samana päivänä tai jotka on niin tuoreita kuin mahdollista ja vasta sitten valmistettu. Vanhan intiaanipäällikön lausahduksessa ”valkoinen mies kuolee täyden lautasen ääreen”, voi piillä totuuden siemen ….jos käytämme ruokaa josta puuttuu ”elämänenergia”.

Useimpia ruoka-aineita voidaan syödä kohtuullisesti, mutta on tiettyjä ruoka-aineita, joita on hyödyllistä välttää tai joiden käyttöä kannattaa vähintäänkin rajoittaa suuresti, erityisesti jos sinulla on tiettyjä terveysongelmia. Tällaisia ovat pääasiassa aineet, joilla on voimakas energia ja jotka ovat vaikeasti sulavia, kuten kahvi, alkoholi, valkaistut viljat, valkoinen sokeri ja suola. Vaihda sokeri hunajaan.

Liha

Lihaa on hyvä syödä, valkoinen liha sulaa helpommin, koska se on vähemmän rasvaista. Punainen liha on lämmittävää ominaisuuksiltaan, ja sitä on hyvä syödä kylmän talven aikana. Jos syöt lihaa, käytä sitä kuten lääkettä vaikkapa muhennoksessa, jossa on pieni määrä lihaa ja runsaasti vihanneksia , näin hyödyt lihan lämpimästä energiasta heikentämättä ruoansulatusta kuormittamalla sitä. Kun syöt porsaanlihaa, valmista sitä lämmittävien yrttien kanssa, kuten inkiväärin, kardemumman ja neilikoiden kanssa.

Vegetarismi

Vegetarismilla on vahva kannatus itämaissa, ja se on saanut suosiota myös länsimaissa viime vuosina. Koska liha on energialtaan yleensä lämmintä, täytyy kylmässä ja kosteassa ilmastossa olla huolellinen, mikäli lihaa ei syödä lainkaan. Palkokasvien ( papujen ja linssien), viljojen ja pähkinöiden syöminen samalla aterialla vähintään kerran päivässä on paras tapa varmistaa, että tulee syödyksi riittävä määrä proteiinia. Käytä myös lämmittävän energian ruokia, kuten inkivääriä, kanelia, valkosipulia ja kardemummaa.

 

Hedelmät ja marjat

Hedelmiä ja marjoja kannattaa syödä. Paistettu tai höyrytetty hedelmä inkiväärin tai kanelin kera on energialtaan lämmintä . Trooppiset hedelmät ovat luonteeltaan kylmiä ja viilentävät energiaa paljon enemmän, joten ne sopivat nautittavaksi paremmin trooppisesa ilmastossa tai kuumina kesäpäivinä. Ananaksen tai melonin syöminen kylmässä maassa talvipäivänä on viilentävä ja silloin ei oteta huomioon ilmaston ja ruoan energiaa.

Jo ensimmäisessä ruokaa koskevassa kirjassa, jonka on kirjoittanut erään mongolikeisarin henkilääkäri vuonna 1330, pidetään ruokaa ennenkaikkea terveyden ylläpitäjänä. Kirjan alkulauseessa jo sanotaan:”

Sen joka haluaa pitää hyvää huolta terveydestään, täytyy olla kohtuullinen tavoissaan, karttaa suruja ja huolia, hillitä himonsa, hallita tunteensa, huolehtia elinvoimansa säilymisestä, säästää sanojaan, suhtautua kevyesti omiin menestyksiinsä ja tappioihinsa, olla välittämättä vaikeuksista, hylätä hullu kunnianhimo, välttää voimakkaita myötä- ja vastenmielisyyksiä, hallita aistinsa ja noudattaa sisäistä luonnonjärjestystä. Ihminen ei sairastu ellei hänen henkensä ole väsynyt tai hänen sielunsa ole surullinen. Siksi täytyy sen, joka tahtoo ravita itseään luonnollisesti , syödä vain silloin, kun hänellä on nälkä, eikä hän saa täyttää itseään liialla ruoalla, juoda vain silloin, kun hänellä on jano, täyttämättä itseään liialla juomalla. Hänen on syötävä vain vähän ja pitkin ruokavälein, eikä syödä yhtä mittaa. Hänen täytyy olla hieman nälkäinen hyvin syötyään ja hyvin syönyt hieman nälkäisenä. Liian täysi vatsa vaikuttaa haitallisesti mm. keuhkoihin, ja liian tyhjä vatsa vahingoittaa elinvoimaa.

 

Ravinto, kuvat