Tervetuloa!

Vastaanotto elokuu 2017 Porvoo

Ajanvaraus

+358 50 364 5044, +34 681657721

tai ota yhteyttä myös sähköpostilla .

Sähköposti
ritvalaakso@hotmail.com

Aukioloajat
sopimuksen mukaan

Akupunktio,
Perinteinen kiinalainen lääketiede

Perinteinen kiinalainen lääketiede on maailman vanhin yhä harjoitettava lääketiede. Sen tärkein hoitomenetelmä on akupunktio. Kiinalainen  lääketiede on lähtöisin Kauko-Idästä ja mielenkiinto akupunktiohoitoon on kasvanut myös läntisessä maailmassa.

Ihminen on kokonaisuus

Perinteinen kiinalainen lääketiede tarkastelee ihmistä energeettisenä kokonaisuutena (mieli, tunteet, fyysinen puoli) osana ympäristöään ja luontoa. Hoidon tarkoituksena ei ole ainoastaan poistaa oireita, vaan aktivoida ja tasapainottaa kehon omia luontaisia voimia. Kiinalainen lääketiede ennaltaehkäisee, hoitaa ja parantaa.

Ihminen on kokonaisuus; hoidon tarpeen arviointi ja hoito

Perinteisen kiinalaisen lääketieteen osaajan luokse tullaan silloin, kun jokin vaiva, pienikin, häiritsee mieltä ja kehoa. Kiinassa on perinteisen kiinalaisen lääketieteen keinoin hoidettu kaikkia sairauksia, sekä psyykkisiä että fyysisiä, vaikka sairaudella ei olisikaan varsinaista nimeä, hoito voidaan aina suunnitella ja toteuttaa.

Akupunktio hoitomuotona

Hoidon tavoite

AkupunktioPerinteisen kiinalaisen lääketieteen  peruskäsitteistöön kuuluu Qi,  mikä länsimaissa on käännetty sanalla vitaalienergia. Qi virtaa ihmisessä kaikkialla meridiaaneja eli energiakanavia pitkin. Meridiaanit ovat yhteydessä suuriin sisäelimiin , joita hoidetaan akupisteiden kautta. Hoidon tarkoituksena on saada Qi, Veri ja Nesteet virtaamaan vapaasti oikeaan suuntaan, sekä tasapainottaa sisäelimien energiaa tavoitteena hyvinvointi ja elinvoimaisuus.

Mitä vaivoja hoidetaan?

Kiinalainen lääketiede on parhaimmillaan hoidettaessa kroonisia vaivoja. Maailman terveysjärjestö WHO on nimennyt yli 400 sairausnimikettä, joihin akupunktio soveltuu erinomaisesti mm:

• stressiä
  • unihäiriöitä
  • kuukautiskipuja
  • vaihdevuosiongelmia
  • migreeniä
  • päänsärkyä
  • erilaisia kiputiloja (esim. niska-, hartia- ja selkävaivat)
  • allergioita
  • astmaa
  • ruoansulatusvaivoja.

Oireet voivat olla vaivoja, jotka eivät vielä länsimaisen lääketieteen puolella saa diagnoosia, mutta kiinalaisen lääketieteen , akupunktion avulla, näitä vaivoja hoidetaan ilmenevien oireiden ja merkkien mukaan. Pitkään jatkuessaan jokin vaiva, jos siihen ei puututa ajoissa voi kehittyä sairaudeksi.On ensiarvoisen tärkeätä hoitaa oireita jo  siinä vaiheessa, kun ne antavat ensi merkkejä itsestään , jottei varsinaista sairautta  pääse syntymään.

Tästä kaikesta johtuen perinteinen kiinalainen lääketiede on erinomainen keino hoitaa erilaisia vaivoja ja häiritseviä ongelmia, joita länsimainen lääketiede ei vielä tunnista sairauksiksi. Näin ihminen hoitaa terveyttään ja pysyy terveempänä, kun hän ennaltaehkäisee sairautta hakeutumalla hoitoon jo ensi oireiden ilmetessä.

Ritva Laakso, erikoissairaanhoitaja, perinteisen kiinalaisen lääketieteen asiantuntija

Akupunktioneulat

Akupunktio, kuvat