Tervetuloa!

Vastaanotto elokuu 2017 Porvoo

Ajanvaraus

+358 50 364 5044, +34 681657721

tai ota yhteyttä myös sähköpostilla .

Sähköposti
ritvalaakso@hotmail.com

Aukioloajat
sopimuksen mukaan

Hoitomenetelmät

Perinteisen kiinalaisen lääketieteen käytetyimmät hoitometelmät ovat akupunktio, ravinto, tulineulahoito, moksipustio, kuppaus, guas sha , sähköakupunktio, haastattelu, katselu ja kuuntelu.

Haastattelu

Ensimmäisellä käynnillä asiakkaasta kerätään tietoa katselemalla, koskettamalla, kuuntelemalla ja haistelemalla. Kielestä katsotaan sen väri, kate, mahdolliset halkeamat ja koko. Pulssit otetaan molemmista ranteista kolmesta eri kohdasta. Perinteisessä kiinalaisessa lääketieteessä hoidon tarpeen arviointi ja hoito määritellään haastattelun ja asiakkaan oireiden sekä kielen ja pulssien antaman kokonaiskuvan perusteella.

Akupunktio

Akupunktio perustuu vartalon, raajojen ja pään meridiaaneilla olevien yli 300 pisteen käsittelyyn. Akupisteet ovat energiasolmuja, joiden kautta voidaan vaikuttaa ihmiseen ja sisäelimiin mm. akupunktiolla.

Akupunktiossa iho lävistetään ohuita neuloja käyttäen valituissa kehon pisteissä. Akupunktioneulan käyttö ja sen erilaiset manipulaatiotekniikat vahvistavat ja tasapainottavat Qitä. Kun akupunktioneula on lävistänyt ihon, niin Qi alkaa ”saapua” neulaan. Yhdellä hoitokerralla valitaan useita akupunktio pisteitä, joissa neulat vaikuttavat noin 30 minuuttia.

Akupunktioneulojen lisäksi voidaan käyttää tulineuloja, akuvasaraa, sähköakupunktiota ja Gua Shaa.

Tulineulahoito

Tulineulalla on pitkä historia. Se mainitaan jo Nej Jinngissä. Tulineulalla on useita nimiä kuten fan zhen tai cui chi. Tulineula tarkoittaa menetelmää, jossa käytetään tulta neuan kuumentamiseen. Tällä kuumennetulla neulalla käsitellään hoidettava alue. Tulineula eroaa  tavallisesta neulasta . Tavallinen neula on terästä , tulineula on volframia.

Tulineuloja on käytetty etenkin kipu syndroomien hoidossa esim. kivuliaat nivelongelmat.  Tulineulalla hoidetaan yli 100 erilaista sairautta , tarkoittaa kiinalaisia nimikkeitä, mutta myös paljon länsimaisia nimmikkeitä on mukana.

Kuuluisa akupunktiolääkäri kiinassa sanoo, että perinteisessä kiinalaisessa lääketieteessä on kolme avaamismenetelmää. Lääkäri ajattelee, että sairaudet johtuvat meridiaanien salpautumisesta. Kun hoitaa sairauksia, täytyy avata meridiaanit ja tähän avaukseen on kolme menetelmmää:

1) tavallinen neula, käytetään qitä ( energiaa) ja sillä avataan hitaasti meridiaanit. 2) kolmisärmäneula mikrokuppaukseen, vahva menetelmä. 3) lämmin neula, tulineula tai moxa meridiaanien avaamiseen, mutta ennen kaikkea tulinneula.

Jos  haluaa hoitaa sairauksia täytyy käyttää näitä kolmea menetelmää viisaasti yhdistellen.

Ensimmäinen menetelmä on kuin tiikeri, mutta kaksi muuta menetelmää ovat kuin tiikeri , jolla on siivet. Tiikeri on suuri ja vahva ja jos sillä on siivet , se on myös nopea.

Moksipustio

Moksipustiossa sikarin muotoisella pujokääröllä lämmitetään haluttuja akupisteitä. Kehoon saadaan tällä tavoin lisää lämpöä ja energiaa, sekä Qin kierto helpottuu.

Kuppaus

Kuivakuppauksessa iholle asetetaan lasikuppeja, jotka pysyvät paikallaan ilmatyhjiön avulla, joka on saatu aikaan tulella. Kupit auttavat Qin ja Veren virtausta kiputiloissa tai hajottavat Tuulta ja Kylmyyttä akuuteissa tapauksissa, kuten vilustumisissa ja kuumeessa. Hoidossa käytetään myös mikrokuppausta.

Ravinto

Ruoan merkitys hyvinvoinnissammme kiinalaisen lääketieteen pohjalta perustuu ajatukseen, että myös kaikilla ruoka-aineilla on energeettinen vaikutuksensa. Ruoka-aineita käytetään rohdosten tapaan, tasapainottamaan asiakkaan tilaa ja tukemaan muita perinteisen kiinalaisen lääketieteen hoitoja.

Vastaa

Tiesitkö että …

Tiesitkö, että noin 70% meistä kärsii huonon aineenvaihdunnan ja verenkierron aiheuttamista muutoksista kehossaan?

Kiinalaisten hoito- menetelmien tarkoitus on aktivoida ja tasapainottaa kehon omia luontaisia voimia. Kiinalainen lääketiede ennalta- ehkäisee, hoitaa ja parantaa.

Hoitomenet., kuvat